Generic selectors
Тільки точні збіги
Введіть пошуковий запрос
Пошук у змісті
Post Type Selectors

«Поголовне щеплення»: вакцинація колективів

  1. «Сорочку знімати?»: порядок проведення вакцинації на підприємстві

Перш за все необхідно відзначити, що порядок проведення вакцинації від ковід роботодавцем детально нормативно не врегульовано. Існує загальний старий порядок1, прийнятий до пандемії, який передбачає проведення імунізації згідно з календарем вакцинації (тобто звичайними вакцинами від кору, краснухи і т.п.) на базі постійних або тимчасових пунктів вакцинації та вимоги до них.

При цьому підприємство в будь-якому випадку не може відповідати вимогам, що висуваються навіть до тимчасових пунктів вакцинації (наявність наборів медичних препаратів і засобів для невідкладної допомоги, інструкцій із застосування вакцин, протоколів надання невідкладної допомоги і т.д.). Тому даний порядок організації і проведення вакцинації до нашої ситуації не застосовний.

«…новітня вакцина сповільненої засвоюваності.»

Новий спосіб вакцинації мобільними бригадами організованих колективів був передбачений в Дорожній карті вакцинації від ковід в 2021-2022 рр., затвердженої МОЗ2, в якій міститься:

  • склад мобільної бригади: 1 лікар, 2 медсестри і водій;
  • можлива кількість вакцинацій: 120 на день;
  • вимоги до місця проведення: наявність 2 приміщень – для вакцинації і для спостереження протягом 30 хвилин після вакцинації.

Також передбачається наявність «відповідальної особи» від колективу, через яку буде уточнюватися інформація щодо кількості вакцінуємих (порядок визначення та призначення такої особи не вказано).

При цьому на сайті МОЗ опублікований більш великий список вимог для приїзду мобільної бригади3, на який, наскільки ми змогли переконатися в ході консультацій з МОЗ, на практиці орієнтуються координатори, які забезпечують приїзд бригади. Він містить такі вимоги:

А. до приміщення для вакцинації:

– заздалегідь підготовлене, гігієнічно чисте, добре освітлене;

– відокремлено від будь-яких виробничих площ або відкритих просторів з робочими місцями;

– має вентиляцію для доставки свіжого повітря (припливна вентиляція, вікно і т.п.);

– має достатню площу для комфортної роботи мобільної бригади в складі не менше 3 осіб;

– обладнане кушеткою для пацієнтів, стільцями і столиками для роботи мобільної бригади;

– має столик, який може вмістити одну невелику сумку-холодильник (термоконтейнер), ін’єкційні матеріали та коробку для безпечної утилізації шприців;

– має доступ до місця для гігієни рук (доступ до рукомийника), диспенсер зі спиртовмісних антисептиком, і дезінфектант для обробки столика, де розгортається місце підготовки вакцини для щеплення;

– має доступ до інтернету (WiFi);

Б. до приміщення для спостереження після щеплення:воно повинно вміщати 5-10 чоловік.

В. до засобів індивідуального захисту: працівники повинні бути в масках.

На сайті МОЗ зазначено, що всі перераховані вище умови повинно забезпечити «керівництво» колективу.

  1. «Скажіть, а це не боляче?»: відповідальність за наслідки вакцинації

Питання про відповідальність за наслідки вакцинації від ковід в Україні належним чином не врегульовано.

З одного боку, будь-які несприятливі наслідки вакцинації повинні розслідуватися в порядку, передбаченому законодавством про фармконтроль: при виявленні таких випадків (ускладнень або смерті) медпрацівник направляє повідомлення в Державний експертний центр МОЗ, який організовує проведення розслідування інциденту і складання протоколу, в якому встановлюються причини.

У такому протоколі можуть бути встановлені допущені порушення і винні особи, що може в подальшому стати підставою для притягнення їх до всіх видів відповідальності: від громадянської до кримінальної.

“…мементо море!”

Також у березні цього року для цілей організації поставок частини вакцин в рамках ініціативи ВОЗ з вакцинації 20% населення країни (далі – COVAX) Україна прийняла ряд неоднозначних норм, декларативно націлених на звільнення від судових переслідувань і відповідальності виробників вакцин за рахунок встановлення механізму виплат постраждалим безпосередньо від МОЗ.

Однак, такий механізм не працює і МОЗ ніякі компенсації не виплачує, тому що для цього має бути прийнято спеціальне рішення Кабміну, яке на сьогоднішній день відсутнє, що нам у тому числі підтвердили представники МОЗ.

Але при цьому в разі, якщо вакцина була поставлена за програмою COVAX (як одного з джерел надходження вакцин в країну), а не була, наприклад, закуплена України самостійно, то при настанні необоротних наслідків або смерті, потерпілий або його родичі можуть безпосередньо звернутися через сайт COVAX4 із заявою про отримання компенсації без встановлення конкретної причини або будь-чиєї вини – просто за фактом введення вакцини, поставленої від COVAX.

«Розпишіться!»

Крім того, перед вакцинацією особа підписує інформовану згоду, в якому повідомляє про свої хронічні захворювання, алергічні реакції, дату попередньої вакцинації, зобов’язується негайно інформувати медпрацівників про ускладнення і т.д., що в багатьох питаннях покладає ризики на самого вакцинуємого.

Як було зазначено вище, через слабку нормативну врегульованость процедури вакцинації на підприємстві, з одного боку, на роботодавця не покладаються будь-які жорсткі зобов’язання, але з іншого боку, відсутні норми, які виключали б його відповідальність і зв’язок із процедурою та наслідками вакцинації.

Так, Порядок розслідування нещасних випадків на підприємстві (далі – Порядок)5 не передбачає таких винятків, як нещасний випадок в процесі або після вакцинації. Тому в разі, якщо стан здоров’я працівника різко погіршиться на території підприємства та / або під час виконання робочих завдань, тобто ймовірність трактування такого випадку, як виробничого і такого, що підлягає розслідуванню згідно з Порядком.

Таким чином, прямі норми, що покладають відповідальність на підприємство за організацію вакцинації відсутні, проте бажано вжити всіх можливих заходів для уникнення потенційного розслідування можливих ускладнень від вакцинації як виробничого нещасного випадку.

3. «Лежіть, нерухомо»: наші рекомендації по вакцинації працівників

З огляду на вищевикладене, а також відсутність детального регулювання порядку вакцинації на підприємстві, з метою мінімізації ризиків залучення посадових осіб підприємства в потенційні розслідування наслідків, завданих вакцинацією, ми рекомендуємо провести вакцинацію так, щоб вона пройшла:

– поза робочого процесу;

– з мінімальним документальним залученням підприємства.

«Дача товариша Саахова?»

Таким чином, для цілей мінімізації ризиків для підприємства ми:

I. настійливо рекомендуємо:

А. організувати приїзд бригади в неробочий день для відповідного списку працівників.В ідеалі, працівник повинен:

– за власною ініціативою прибути на підприємство (тобто за відсутності будь-якого офіційного розпорядження керівництва або його безпосереднього керівника);

– прибути спеціально в неробочий для нього день (тобто не під час, не відразу після, чи не перед зміною / робочим днем) та

– через 30 хвилин після вакцинації відправитися додому (а не залишитися на території підприємства).

«А коли вони заснуть? Через півгодини.”

З огляду на те, що за наявною у нас інформацією, наслідки вакцинації найчастіше тривають найближчі 36-48 годин після уколу (підвищення температури, погане самопочуття і т.д.), бажано, щоб працівникові не потрібно було виходити на роботу в найближчі 2 доби після вакцинації або щоб він працював в ці дні дистанційно.

Б. не видавати офіційних наказів по підприємству з питання вакцинації(про виклик бригади, про вакцинацію колективу, про призначення відповідального і т.п.), якщо вони не будуть прямо запитуватися за фактом для приїзду бригади (якщо будуть запитуватися, пропонуємо розглянути надання документів не від підприємства, а від профспілки, див. нижче).

IІ.пропонуємо розглянути можливість максимально вивести підприємство з «організаторів» і «відповідальних осіб», а для цього:

– організувати приїзд бригади не від імені підприємства, а, наприклад, від імені профспілки (якщо така є на підприємстві);

– здійснювати комунікацію з контакт-центром МОЗ / координатором / бригадою від імені голови профспілки або особи, призначеної відповідальною профспілкою (в порядку прийняття рішень профспілкою, встановленим його Статутом).

1 Наказ МОЗ від 16.09.2011 г. N 595: https://ips.ligazakon.net/document/view/re19898?an=136.

2 Наказ МОЗ від 24.12.2020 г. N 3018: https://ips.ligazakon.net/document/MOZ32580.

3 https://moz.gov.ua/article/news/rozpochalasja–vakcinacija–proti–covid-19-organizovanih–kolektiviv.

4 https://covaxclaims.com/.

5 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/337-2019-%D0%BF#Text